Ukhwah bermula jua disini

Isnin, 10 Jun 2013

BerkOngsi Pendapat Bersama...Hayatilah Wahai Insan Yang Bergelar "Muslimah"


Segala Puji bagi Allah Tuhan Sekalian Alam, kepada-Nya kita memuji, memohon pertolongan kepada Zat yang Maha Esa, meminta keampunan dan memohon petunjuk-Nya. Memohon perlindungan kepada Allah dari segala keburukan diri dan keburukan amalan diri sendiri. Maka sesiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, nescaya tiada sesiapa yang dapat menyesatkannya, dan sesiapa yang disesatkan, tiada seorangpun yang dapat memberi petunjuk kepadanya.

Selawat dan salam semoga sentiasa tercurah kepada junjungan Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda, sahabat-sahabat baginda serta mereka yang sentiasa menikut sunnahnya sampai hari kiamat. ^_^

Banyak perbuatan dan perkataan yang kita lakukan dan lafazkan selama mana kita masih bernafas dan hidup dimuka bumi ini. Dalam masa yang sama, kita diperhatikan oleh Yang Maha Melihat, Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.. Juga tidak ketinggalan perlakuan dan pertuturan kita juga turut dilihat oleh insan-insan disekeliling kita dalam sesetengah keadaan.

Oleh yang demikian, akan wujudlah situasi ada sesetengah orang yang tidak suka apa yang kita lakukan, ataupun mempertikaikan perlakuan atau pertuturan kita, walaupun apa yang kita 'buat dan cakap' itu adalah perkara baik dan benar. Hal ini selalu berlaku kepada orang yang 'berusaha melakukan kebaikan', pasti ada sahaja yang cuba memperlekehkan dan memperkatakan kebaikan yang dilakukan..semua ini di tujukan kepada insan yang bergelar muslimah dimuka bumi ini untuk dikongsi bersama tentang pendapat yang tulus dari hati seorang yang bergelar lelaki.. dan 
ini adalah pendapat yang sering dikatakan kebayakan muslimah:

"Kenapa mesti pakai tudung labuh...?" "Kenapa mesti pakai stoking..?" "Kenapa mesti pakai jubah je...?" "tak panas dan rimas ke?.." "tak ikut perkembangan zaman..." "tak pandai bergaya..." ""macam makcik2..."

--> Pakai tudung labuh sebab nak
'Redha ALLaH'.. tak kisah kalau korang tak redha.. Allah menyuruh kita melabuhkan hijab hingga menutup dada dan segala perhiasan yang ada pada seorang wanita, memakai pakaian yang tidak jarang dan tidak ketat.. ape..?? ALLah redha ke korang pakai tudung juz tutup kepala dan leher, kain jarang macam jala ikan..nampak batang leher..??

--> Pakai stoking sebab nak
'Redha Allah'.. tak kisah kalau korang tak redha.. Syariat telah menentukan, aurat wanita adalah seluruh anggota badan, kecuali tapak tangan dan muka.. ape..??? ade tak kaki tu termasuk dalam pengecualian bukan aurat..juz tapak tangan dan muka je kan.. ape..?? korang nak lawan hukum.?! korang ingat Allah redha ke korang tak pakai stoking..?!

--> Pakai jubah sebab nak
'redha Allah'..tak kisah kalau korang tak redha.. Allah perintahkan kita memakai pakaian yang bersopan, tidak nipis, tidak ketat, menutupi seluruh badan.. jangan pakai baju, tapi macam telanjang.! ape..?? korang ingat Allah redha korang pakai baju saiz adik kecik umor 5 tahun..?? pakai seluar ketat melekat kat punggung..?!

--> Biar Panas..Biar Rimas.. Yang penting
'redha ALLaH'..Tak kisah kalau korang tak redha.. Korang panas ke tengok ader org macam tu.? Sesungguhnya Api neraka lebih panas lagi dari bahang haba kat dunia ni.. dunia hanya sementara panasnya.. biarlah panas kat sini, demi "aircond" selamanya kat sana.. tak rela bersejuk-sejuk disini, sedangkan disana hanya Allah yang tahu betapa panas azab api neraka.. lagipun, takde lah panas sangat pun.. tak hangus pun aku dek tg0k kepanasan menutup aurat ni.. ape..??? korang sejuk sangat ke..? atau suam2 kuku ..? aku tengok berpeluh juga..

--> Tak ikut perkembangan Zaman... yang penting
'Redha Allah'..tak kisah kalau korang tak redha.. tudung labuh dan jubah2 sekarang pon dah moden la, camana ko nak taw tentang perkembangan tu kalo korang asyik beli baju "budak2 kecik" je.. korang yang ketinggalan zaman.. ape..??? korang ingat korang maju sangat ke..? ikut fesyen barat yang ntah pape.. ape..?? korang ingat Allah redha ke korang pakai baju tak cukup kain jenama bla..bla..bla....ntah..aku pon xtaw.. hahaha (tiba2 rasa nak gelak sbb mmg tak taw jenama pe org slalu pakai..)

--> Tak pandai bergaya.. yang penting
'Redha Allah'..tak kisah kalau korang tak redha.. ada insan tak make-up muka, tak bersolek ko kata tak bergaya.. tak pakai kasut tinggi..tak pakai baju ketat2..ko cakap tak bergaya.. ape..??? ko ingat Allah redha ke ko pakai celak sejengkal, bedak sedepa, lipstik merah menyala,eyeshadow berlapis2 macam rainbow..? ape..? ko ingat Allah redha ke ko jalan bunyi tik..! tok..! tik..! tok..! ngan kasut tinggi..? !!

--> Biar macam makcik2.. yang penting
'redha Allah'.. tak kisah kalau korang tak redha.. ader insan tak nak pakai baju macam britney spears..macam Avril lavinge.. dorang tu orang bukan Islam, buat pe nak tiru macam dorang.. makcik2 kita pakai bersopan, mewarisi kesopanan dan kesantunan sepanjang zaman.. lagipun tak lari dari syariat Islam.. ape??.. korang ingat Allah redha ke korang macam britney...? ape2 je lah..


Moralnya, biar ape pun yang diperkatakan dan dipertikaikan oleh orang sekeliling terhadap perkara baik yang kita lakukan, jangan jadikan alasan untuk kita tidak istiqamah.. Biarkan mereka tidak redha, yang penting Redha Allah selalu bersama kita..^_^

2 ulasan:

cik punya blog! berkata...

ayt mmg power.. hehehe.. ayt yg power tu lah blh tggal kan pesan n buat kte terfikir.. :D

amira berkata...

assalamualaikum. i like it. nice post.